Ser | Reportatge

La gran festa del cinema s’aplega a Cannes

69 Festival Internacional de Cinema de Cannes (11-22 de maig de 2016)

'Café society', de Woody Allen.

Joan Millaret Valls >> La 69edició del Festival Internacional de Cinema de Cannes ha atorgat la responsabilitat d’inaugurar el certamen al prolífic i incansable cineasta nord-americà Woody Allen amb “Café Society”, després que en l’edició de l’any passat participés també fora de competició amb “Irrational man”. A partir d’un guió d’ell mateix, Allen ambienta “Café Society” als anys 30 a la ciutat de Nova York combinant comèdia romàntica, cinema de gàngsters, musical i cinema dins del cinema. La història gira al voltant d’un gàngster que vol fer fortuna a Hollywood. El film compta amb un repartiment on destaquen, entre altres, Jesse Eisenberg, Jeannie Berlin, Parker Posey, Steve Carrell o Kristen Stewart.

La gran parada

Més enllà de la festa inaugural i el seu especial sabor nord-americà de la mà de Woody Allen, el certamen francès aprofita per cedir un espai fora de competició a grans produccions de Hollywood farcides d’estrelles intractables que donaran especial glamur a les desfilades de tarda. Així tindrem la preestrena de films com el thriller “Money Monster” de l’actriu i directora Jodie Foster ambientat en el món del periodisme amb un elenc encapçalat per George Clooney o Julia Roberts.

affiche-2016

També sobresurt la pel·lícula fantàstica d’Steven Spielberg “The BFG” en què adapta el món del narrador Roald Dahl  de nou a la pantalla gran gràcies a “Big Friendy Giant”. O el film “Blood Father” de Jean-Françoise Richet sobre el motiu de l’amor de pare, encarnat aquí per l’adust  Mel Gibson, acompanyat per Diego Luna, William H. Macy o Michael Parks. Però el festival també convida de nou al paladí del cinema indie nord-americà Jim Jarmush que presentarà “Gimme Danger”, una aproximació en format de biopic a la vida artística del grup de rock Stooges de finals dels 60 i dècada dels 70, d’on en sortiria l’incombustible cantant Iggy Pop, “la Iguana de Detroit”.

L’excepcionalitat catalana

Entre altres firmes estel·lars convidades, encara que fora de competició, però amb rang de projecció especial, destaquem la presència catalana a través de la darrera aposta d’Albert Serra en el  film francès “La mort de Louis XIV”. Serra, festejat sovint per Cannes, on havia participat en les seves diverses seccions amb films precedents com “Honor de cavalleria” (2006) o “El cant dels ocells” (2008), presentarà ara aquest encàrrec nascut del Centre George Pompidou sobre l’agonia del monarca francès l’any 1715.

'La mort de Louis XIV', d'Albert Serra.

‘La mort de Louis XIV’, d’Albert Serra.

En aquesta ocasió Serra, rodejat d’un equip tècnic mixt, compta amb l’inclassificable actor francès Jean-Pierre Léaud, trencant d’alguna manera l’axioma de Serra de treballar sempre amb actors no professionals. Léaud, una llegenda viva del cinema francès, serà homenatjat alhora pel festival amb un Premi Honorífic que se li concedirà en la cerimònia de clausura el 22 de maig. Sota l’ombra de l’exportable Serra cal fer esment també de la selecció del barceloní Juanjo Jiménez que, gràcies al seu curtmetratge “Time code”, podrà competir en la categoria de millor curt de la Secció Oficial.

Amics per sempre

La Secció Oficial del Festival s’ha omplert de cares conegudes i familiars unides al certamen des de sempre o més ocasionalment. No trobem cap debutant ni cap primera obra, expulsant de la selecció en principi el risc i el possible marge de sorpresa. El festival ha preferit tirar de veta de la seva nòmina de cineastes il·lustres. Un moviment tàctic que ens mou, evidentment, a l’alegria pel retrobament de vells amics, però també ens desvetlla un certa sensació d’escepticisme pel que ens puguin deparar.

Una Secció global oberta als cinemes del món que procura fer equilibris amb la distribució de la territorialitat del fet cinematogràfic. Com dèiem, la repetició de cineastes serà la norma de comportament i la vella Europa ocuparà la centralitat. Així els germans belgues Dardenne optaran a la seva tercera Palma d’Or amb “La fille inconnue”; l’incansable britànic Ken Loach competeix amb “I, Daniel Blake”; la també britànica Andrea Arnold amb “American Honey”.

El cinema europeu comptarà a més amb els ben trobats cineastes romanesos Cristi Puiu i Cristian Mungiu que optaran a premi amb “Sieranevada” i “Bacalaureat”, respectivament; o la cineasta alemanya Maren Alda que s’estrena a Cannes amb “Toni Erdman”; l’enfant terrible danès i mundial Nicolas Winding Refn amb el film americà “The Neon Demon” o el neerlandès Paul Verhoeven amb “Elle”.

L’amfitriona França té representants com Alain Guiraudie que va el salt a la Secció Oficial amb “Rester vertical”; la cineasta Nicole Garcia amb “Mal de pierres” -on veurem a l’actor català Àlex Brandemühl-; Oliver Assayas amb “Personal shooper” Bruno Dumont amb “Ma Loute”.

Del continent americà destaquem el cinema nord-americà independent que estarà present de nou amb Jim Jarmush amb “Paterson” o Jeff Nichols amb “Loving”; a més de l’actor i director Sean Penn amb “The Last face” -on l’espanyol Javier Bardem enamorarà a Charlize Theron- ; l’imprescindible jove canadenc Xavier Dolan amb “Juste la fin du monde”.

'The Last face', de Sean Penn.

‘The Last face’, de Sean Penn.

Mentre que de Sudamèrica ens arriba el brasiler Kleber Mendonça Filho que s’inicia en la Secció Oficial amb “Aquarius”. Mentre que del continent asiàtic aterra una migrada presència a càrrec del coreà Park Chan-Wook amb “Agassi”; el filipí Brillante Mendoza amb “Ma’Rosa” i l’iranià Asghar Farhadi amb “Forushande”.

La gran decisió

El jurat Internacional responsable d’atorgar la preuada Palma d’Or a la millor pel·lícula de la Secció Oficial estarà comandat pel realitzador australià George Miller, responsable de l’exitosa i oscaritzada pel·lícula que va inaugurar precisament l’edició passada del Festival de Cannes, “Mad Max: furia en la carretera”. Miller serà secundat en aquesta difícil decisió per un estol de cineastes i intèrprets de primer ordre. Des del director francès Arnaud Desplechin; el director hongarès László Nemes, que en l’edició passada es va estrenar amb el Premi Especial del Jurat gràcies a “El hijo de Saúl”;  les actrius Kirsten Dunst o Valeria Golino; l’actor danès Mads Mikkelsen; el veterà actor Donald Sutherland; la cantant i actriu francesa Vanessa Paradis o la productora iraniana Katayoon Shahabi.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Back to Top ↑